اخبار

دستورالعملهایی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در مبتلایان به دیابت

دستورالعملهایی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در مبتلایان به دیابت

یکی از شایع ترین سوالات بیماران دیابتی این است که «چه بخورم؟». متخصصان تغذیه در مشاوره رژیم غذایی به این بیماران تاکید بر کنترل وزن، پایین نگه داشتن قند خون، فشار خون و کلسترول می کنند.

اصول اولیه رژیم غذایی در دیابتی ها داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و ورزش منظم است. همچنین بیماران به منظور جلوگیری از عوارض کوتاه مدت قند خون (هیپوگلیسمی)، و عوارض بلند مدت آن مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی، مدام قند خون خود را کنترل کنند.

در اینجا دستورالعمل هایی برای یک رژیم غذایی مناسب و لذت بخش برای افراد مبتلا به دیابت و هر فرد دیگری که می خواهد سالم غذا بخورد ارائه شده است:

-         خوردن انواع مواد غذایی:  از آنجا که هیچ غذایی به تنهایی کامل نیست ترکیبی متعادل از مواد غذایی برای دریافت تمام مواد مغذی بدن ضروری است.

-         مصرف سبزیجات بیشتر و محصولات حیوانی کمتر.

-         خوردن غذاهای تازه تر و خانگی و حذف غذاهای فرآوری شده و اجتناب از مصرف مواد غذایی سریع.

-         انتخاب عاقلانه چربی ها: کاهش مصرف گوشت های پرچرب، مرغ با پوست، محصولات لبنی پرچرب، غذاهای سرخ شده، غذاهای آماده پخته شده با چربی های ترانس. استفاده از روغن زیتون یا کلزا برای طبخ توصیه می شود.

-         انتخاب عاقلانه کربوهیدرات ها: کاهش مصرف قندهای ساده در دیابتی ها ضروری است. حذف نوشیدنی های ورزشی و عصاره های میوه همراه با شکر نیز باید در نظر گرفته شود. مصرف غلات کامل و سبوس دار، در کنار آجیل و دانه های حاوی فیبر به بیماران توصیه می شود.

-         مصرف حداقل سه فنجان از محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی در طول روز.

-         مصرف پروتئین در حد اعتدال: مصرف ماهی و مرغ بدون پوست بسیار توصیه می شود. سویا و لوبیا نیز منابع خوبی برای پروتئین هستند.

-         محدود کردن مصرف سدیم به کمتر از دو هزار و 300 میلی گرم در روز. همچنین کاهش مصرف محصولات نمک سود شده، سوپ های کنسرو شده، چاشنی ها، غذاهای منجمد، سس و ... را باید در در بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا نیز هستند در نظر گرفت.

-         مصرف سبزیجات و میوه ها حداقل چهار واحد در روز.

-         کاهش مصرف تخم مرغ.

-         تنظیم سطح مصرف مواد غذایی با ورزش و فعالیت بدنی.

-         اجتناب از رژیم های غذایی مد و غیر متعارف./

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید