اخبار

بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است

بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است


معاون بهداشتی دانشگاه گفت: با انجام پروژه پیشگیری از سوانح و حوادث غیر عمد دانش آموزان مدارس ابتدایی منتخب و نیز بررسی وضعیت "مصدومیت غیرعمد در کودکان "مشخص شد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است.

به گزارش روابط عمومی دکتر ابراهیم شکیبا گفت: دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت متبوع با همکاری اداره پیشگیری از حوادث، سوانح و ارتقاء ایمنی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در ایران پروژه ی «تحلیل وضعیت مصدومیت غیر عمد در کودکان» را در دستور کار خود قرار داد و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همراه با 6 دانشگاه دیگر پایلوت کشوری این طرح در سال تحصیلی 98-97  شد که نتایج این تحقیق نشان داد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط و هل دادن است.

وی هدف اصلی انجام این پروژه را آموزش تغییر رفتار دانست و گفت: آموزش گروه های هدف دانش آموزان، والدین و کارکنان مدرسه می تواند سهم بسزایی در کاهش سوانح و حوادث خصوصا موارد غیرعمد داشته باشد.

 
دکتر شکیبا اظهار داشت: در راستای پروژه فوق، طی هماهنگی با آموزش و پرورش کل، مدارس ابتدایی منطقه جعفرآباد منتخب و مداخلات لازم ومراحل اجرایی پروژه در این مدارس طی 11 جلسه هماهنگی درون و برون بخشی انجام شد.

وی سنجش آگاهی دانش آموزان ، آموزش گروه های هدف ( 3450 دانش آموز، 72 نفر کارکنان مدارس، 570 نفر از والدین)، مشاوره با دانش آموزان دارای رفتار خشونت آمیز ، اجرای نمایشنامه ، پخش انیمیشن، برگزاری نمایشگاه نقاشی، برگزاری مسابقات ورزشی، تهیه روزنامه دیواری و مقاله، تهیه و توزیع خط کش با شعار مرتبط در بین دانش آموزان، تهیه سناریوهای واقعی حوادث بصورت کتابچه و ... را از جمله اقدامات انجام شده در این مدارس برشمرد.


معاون بهداشتی دانشگاه گفت: ماحصل این مداخلات ایجاد حساسیت لازم در کادر مدرسه، والدین و دانش آموزان درخصوص رعایت نظم و ترتیب در هنگام خروج از کلاس و مدرسه، اصلاح رفتار خشونت آمیز ، ارتقا آگاهی دانش آموزان از عواقب خطرناک هل دادن، ارتقا آگاهی کارکنان و والدین در خصوص اهمیت و عواقب سوانح و حوادث است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه مصدومیت های غیرعمد کودکان و نوجوانان یکی از دلایل اصلی آسیب دیدگی، بستری بیمارستانی، معلولیت و مرگ آنان در جهان و نیز دومین علت مرگ و میر در کودکان و نوجوانان می باشد عنوان کرد : بسیاری از حوادث، وقتی رخ دادند قابل برگشت نیستند و منجر به خطر جانی یا معلولیت غیر قابل درمان می شوند لذا پیشگیری از حادثه بسیار کارآمد تر و ضروری تر از درمان عوارض آن می باشد.

به گفته وی در جهان پس از حوادث ترافیکی، غرق شدن و سوختگی، سقوط و افتادن چهارمین علت مرگ کودکان و نوجوانان است که بیشترین گروه های جمعیتی در معرض خطر را به ترتیب افراد بالاتر از 65سال، نوجوانان و جوانان 15 تا 19 سال و کودکان زیر 15 سال تشکیل می دهند.

دکتر شکیبا اظهار داشت : در کنار عوامل محیطی و ساختاری، رفتارهای مخاطره آمیز انسان ها نقش بسیار مهمی در وقوع سوانح و حوادث دارد لذا تلاش در راستای پیشگیری از مصدومیت های غیر عمد در کودکان بایستی بر تغییر رفتار انسان ها متمرکز شود.

وی گفت: امید است بتوان با اجرای مداخلات لازم در سایر مدارس نیز شاهد کاهش بروز سوانح و حوادث و در نتیجه کاهش آسیب در دانش آموزان باشیم.

۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید