اخبار

در همایش روز جهانی آسم عنوان شد؛

در همایش روز جهانی آسم عنوان شد؛
در همایش روز جهانی آسم عنوان شد؛

300 میلیون نفر از مردم جهان به آسم مبتلا هستند

 

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر آقاجانی در همایش روز جهانی آسم و آلرژی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به گذر اپیدمیولوژیک، امروزه بیماری‌های  مزمن غیرواگیر بیشترین بار بیماری را به خود اختصاص دادند که بیماری‌های مزمن ریوی در کنار بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت را از این دسته می‌توان برشمرد.
دکتر آقاجانی گفت: براساس مطالعات انجام شده در کشور ما شیوع آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان در حدود 10 درصد است و در بعضی از مناطق تهران شیوع علائم آسم تا 30 درصد گزارش شده است.
وی گفت: طی سالهای 1980تا 1994 شیوع آسم 75 درصد افزایش داشته که این افزایش شیوع در کودکان حدود 160 درصد بوده است. وی آسم را شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی و شایعترین علت بستری در بیمارستان و نیز شایعترین علت غیبت طولانی از مدرسه برشمرد.
دکتر آقاجانی با اشاره به تدوین برنامه جامع ملی پیشگیری و کنترل آسم در کشور گفت: چارچوب نخستین برنامه جامع ملی پیشگیری و کنترل آسم در سال 1386 طراحی و در سال 1387 با صرف ده‌ها ساعت کار در زیرگروههای کمیته کشوری و با تلاش مستمر متخصصان و کارشناسان در وزارت بهداشت و کمیته کشوری آسم و آلرژی تدوین شد و از اهداف آن پیشگیری و کنترل آسم، کنترل عوارض ناشی از آن شامل تعداد مرگ، بستری، مراجعان اورژانس، غیبت از مدرسه و محیط کار، از کارافتادگی و در نهایت افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی را می‌توان نام برد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و خاص وزارت بهداشت در ادامه به استراتژی‌های این وزارتخانه در رابطه با بیماری‌های مزمن تنفسی گفت: بزرگترین و کارآمدترین استراتژی در این مورد در بحث آموزش خلاصه می‌شود که در سطوح مختلف عمومی و تخصصی اعم از خدمت گیرنده، مجریان، متخصصان و سیاستگذاران، اجرایی خواهد شد. وی آموزش حرفه‌ای کادر بهداشتی درمانی مرتبط، کمک به تربیت نیروی انسانی لازم در همه رده‌ها و اطلاع‌رسانی و جلب حمایت سیاستگذاران جامعه و نخبگان را در راستای اعمال این استراتژی برشمرد.
دکتر آقاجانی در ادامه افزود از طریق ادغام در شبکه سلامت، نظام ثبت و گزارش‌دهی بیماری، استانداردسازی مراکز تخصصی و تشخیص و درمان آسم و در صورت نیاز توسعه مراکز و برقراری نظام ارجاع با تامین منابع مالی و انسانی مورد نیاز می‌توان راهبرد موثری را در جهت ایجاد ساختار و ظرفیت‌های مناسب برای مراقبت از این بیماری در پیش گرفت.
وی کمک به تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز براساس پروتکل های مصوب و جلب حمایت سازمانهای بیمه‌گر و پوشش کامل بیمه‌ای بیماران به منظور اطمینان از دسترسی کامل بیماران به دارو و خدمات تخصصی را از اقدامات مهم حمایتی برای بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی در کشور برشمرد و حمایت و همکاری دستگاههای ذیربط با وزارت بهداشت و درمان در این زمینه را خواستار شد.
گفتنی است این مراسم با حضور دکتر امامی رضوی معاون سلامت وزارت بهداشت، دکتر معین رئیس انجمن آسم و آلرژی کشور، امروجیو ماننتی نماینده سازمان جهانی بهداشت و جمعی از اساتید، پزشکان و دانشجویان در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد.
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۰۸:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید