اخبار

پیام های مهم بیماریهای قلبی

پیامهای مهم پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون

ü      افرادی که  با استرس زندگی می کنند 2 برابر بیشتر از سایر افراد عادی در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. بیایید با ساختن محیطی شاداب از استرس دوری کنیم.

ü      فشارخون خود را به طور مستمر کنترل کنید ، چون درشیوع بیماری قلب نقش عمده ای دارد.بیش از 600 میلیون نفر در جهان فشارخون بالا دارند و 20% ایرانیان نیز مبتلا هستند.

ü      برای پیشگیری از عوارض ماندگار بیماریهای قلب و عروق ، فشارخون و دیابت ، از استعمال سیگار ، مواد دخانی و قلیان خودداری و یا حتی المقدور آنرا کاهش دهید. سیگار مسئول 50% مرگ و معلولیت به علت سکته مغزی و قلبی است.

ü      در هر 33 ثانیه یک نفر به علت بیماری قلبی فوت می کند. مصرف میوه و سبزی نقش عمده ای در پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق دارد. مصرف مواد مخدر و الکل بیماریهای قلب و عروق را تشدید می کند .

ü      حدود 6 میلیون نفر ایرانی افزایش قند خون دارند. مصرف شیرینی و قند در صورتیکهدر بدن مصرف نشود فرد را چاق و مستعدابتلا به بیماریهای قلبی وعروقی می کند. برای اطلاع از مقدار قند و چربی خون حداقل هر 6 ماه یکبار آنرا کنترل کنیم.

ü      در مصرف گوشت قرمز احتیاط کنیم و گوشت سفید (مرغ و ماهی) را حتی المقدور جایگزین آن نمائیم .

ü      کلسترول بالا موجب 56%ابتلا به بیماری قلبی است. مصرف روغنهای جامد را محدود کرده و روغن مایع را جایگزین نمایید. ومصرف نمک را به حداقل ممکن برسانیم.

ü       حدود 23% بیماری قلبی به علت بی تحرکی است و70% افراد بی تحرک وکم فعالیت هستند تحرک و ورزش در سلامت سیستم تنفسی ،تنظیم ضربان قلب وکاهش فشارخون ، کاهش وزن ضروری است .روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش و تحرک داشته باشید.

ü      وزن خود را بطور مرتب اندازه گیری و سعی کنیم نمایه توده بدنی از 25 بیشترنگردد چون وزن بالا و بزرگی شکم و افزایش دور کمر زمینه سازابتلا به بیماریهای قلب و عروقی است. 43% افراد اضافه وزن دارند.

ü      نسل امروزی چاقتر از گذشته هستند. اکنون 1 میلیارد نفر در جهان افزایش وزن دارند. 200 میلیون نفر درجهان چاق هستند. سعی کنیم که خود را به کم خوری وآهسته خوری عادت دهیم.

 

((واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت درمان پاوه))

 

۱ آذر ۱۳۹۰ ۱۰:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید