اخبار

تازه‌هایی درباره بیماری آنفلوانزای نوع A

نوع جدید آنفلوانزای H1N1 در همه اپیدمی‌های مربوط به کشورهای مختلف، وضعیت تقریباً یکسان داشته و نشانه‌هایی از تغییر (جهش) ویروس، افزایش شدت بیماری و درجه کشندگی آن در هیچ‌یک از کشورهای جهان دیده نشده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر بیژن صدری‌زاده عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و کارشناس سازمان جهانی بهداشت با اعلام این خبر افزود: همچنین تصویر بالینی بیماری ناشی از ویروس جدید آنفلوانزای H1N1 به عنوان ویروس پاندمی، در همه کشورها یکسان بوده به طوری که اکثریت قاطع بیماران، به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر صدری‌زاده افزود: هرچند ممکن است ویروس جدید، حتی در افراد جوان و سالم نیز بیماری شدید و کشنده ایجاد کند، ولی خوشبختانه تاکنون موارد شدید و کشنده بیماری ناچیز بوده است.

وی همچنین به مشاهده چند مورد مقاومت دارویی در برابر داروهای ضد ویروس Osel tamivir در دنیا اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تاکنون میلیونها دُز از این دارو در جهان مورد استفاده قرار گرفته و مشکلی پیش نیامده است.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت درخصوص تفاوت آنفلوانزای جهان‌گیر ناشی از ویروس جدید و اپیدمی‌های آنفلوانزای فصلی ناشی از ویروس قدیم اظهار داشت: در آنفلوانزای فصلی حدود 90 درصد از اشکال شدید و کشنده بیماری در افراد 65 ساله و بالاتر اتفاق می‌افتد در حالی که در پاندمی جدید، اغلب موارد مرگ در افراد زیر 50 سال اتفاق افتاده است.

وی افزود: تفاوت دیگر در گزارش موارد شدید بیماری در جوانان و سایر افراد سالم بوده است و این موضوعی است که در آنفلوانزای فصلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

دکتر صدری‌زاده همچنین به معرفی گروههای آسیب‌پذیر در برابر نوع جدید بیماری آنفلوانزا H1N1 پرداخت و گفت: زنان باردار، مبتلایان به بیماریهای تنفسی خصوصاً آسم، بیماریهای قلبی – عروقی، دیابت و نقص ایمنی جزو گروههای آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.

 

 

وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر در دنیا 230 میلیون نفر دچار بیماری آسم هستند و 220 میلیون نفر نیز از بیماری دیابت رنج می‌برند.

دکتر صدری‌زاده در پایان به تشریح آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در جهان، منطقه مدیترانه شرقی و کشورمان پرداخت و گفت: پاندمی مربوط به نوع جدید آنفلوانزای H1N1 تاکنون در 180 کشور دنیا انتشار یافته و بیش از 210 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و تعداد 2185 نفر نیز به علت این بیماری جان باخته‌اند.

وی با اشاره به این که قسمت عمده موارد جدید ابتلای به این بیماری از حدود یکماه قبل به اینطرف توسط کشورهای عضو به سازمان جهانی بهداشت گزارش نمی‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تعداد واقعی متبلایان به این بیماری خیلی بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

دکتر صدری‌زاده همچنین تعداد مبتلایان به آنفلوانزای جدید در منطقه مدیترانه شرقی را 3128 نفر اعلام کرد و گفت: این بیماری در 20 کشور از 22 کشور منطقه انتشار یافته و جان 10 نفر را گرفته است.

وی همچنین آخرین آمار مربوط به مبتلایان به بیماری آنفلوانزای H1N1)A) در کشورمان را 285 نفر اعلام کرد و گفت: طبق اطلاعات موجود تاکنون یک نفر در کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده است.

دکتر صدری‌زاده در خاتمه در ارتباط با کنترل همه‌گیری آنفلوانزای جدید در کشورمان به تداوم اقدامات اساسی در جهت جلوگیری از انتشار بیماری، درمان سریع و بموقع موارد شدید بیماری و کاهش هرچه بیشتر مرگ و میر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که گسترش بیماری، روند بیماری و شدت بیماری، تحت پایش و نظارت دقیق قرار گیرد و در صورت بروز هر نوع تغییر یا اتفاق غیرعادی برحسب مورد اقدام سریع به عمل آید.

 

۱۰ شهریور ۱۳۸۸ ۱۰:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید