اخبار

هشدار به افراد سیگاری و قلیان: سرطان ریه کشنده ترین سرطان در جهان

هشدار به افراد سیگاری و قلیان: سرطان ریه کشنده ترین سرطان در جهان

سرطان ریه به عنوان یکی از کشنده ترین نوع سرطان‌ها در جهان سالانه شمار زیادی از زنان و مردان را به کام مرگ می‌کشد.

به گزارش وب دا "دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان مطلب فوق گفت: سرطان ریه بعد از سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر زنان در جهان است. به نظر می‌رسد که شیوع آن در بعضی نژداها نظیر مردان سفید و آفریقایی - آمریکایی کمتر باشد.

دکتر مسجدی افزود: با توجه به میزان استعمال دخانیات به ویژه گسترش استفاده از قلیان در جوانان و در میان خانواده‌ها، خطر افزایش سرطان ریه در سال‌های آینده در کشور بسیار جدی است. لذا ضمن توجه به برنامه‌های پیشگیری به ویژه کنترل استعمال دخانیات در کشور، آگاهی بخشی عموم مردم و توجه جدی جامعه پزشکی به تشخیص به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است. 
وی ادامه داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه جزو شایعترین سرطان‌ها درجهان است. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا شدند. به طور کلی، از هر ۵ مرگ ناشی از سرطان یکی در اثر سرطان ریه است (یعنی ۲۰ درصد کل مرگ‌های سرطانی) مربوط به سرطان ریه است. در واقع مرگ و میر سالانه به علت سرطان ریه از مجموع مرگ‌های ناشی از سرطان‌های پستان، کولون و پروستات بیشتر است.

مسجدی با اشاره به پیام روز جهانی سرطان ریه در سال ۲۰۱۵ که توجه بیشتر به عوامل خطر بروز سرطان ریه و توجه جدی برای تشخیص زود هنگام آن است، یادآور شد: همه می‌دانیم که سیگار و قلیان بزرگترین عامل ایجاد سرطان ریه به شمار می‌رود. اما عوامل کم خطرتر دیگر شامل عوامل محیطی و فاکتور‌های ژنتیکی نیز مطرح است. قرار گرفتن در معرض رادون، آزبست، آرسنیک، بریلیوم و اورانیوم نیز به عنوان فاکتور خطر بروز سرطان ریه مطرح است.

وی افزود: احتمال سرطان ریه نزد افراد مبتلا به سرطان سایراعضا بدن، افزایش سن، سابقه فامیلی سرطان، تابش اشعه به قفسه سینه و بیماری‌های ریوی مثل ‏COPD‏ (بیماری مزمن انسدادی ریه) نیز بیشتر می‌شود.

 دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران درباره علائم ابتلا به سرطان ریه، عنوان کرد: توجه به علائم اصلی شامل تغییر در میزان و رنگ خلط، درد سینه یا پشت، سرفه با خلط خونی و اشکال دربلع بسیار با اهمیت است. برای رسیدن به تشخیص سرطان ریه عکس برداری سینه، سی تی اسکن، پت اسکن و نمونه برداری از طریق آندوسکوپی ریه یا به روش سوزنی انجام می‌گیرد.وی یادآور شد: امروزه به همه افراد سیگاری یا قبلا سیگاری با سن بیش از ۵۵ سال توصیه می‌شود سی تی اسکن ریه با دوز کم انجام دهند زیرا مطالعات اخیر تشخیص زودرس ضایعه با این روش را تایید کرده است.

مسجدی در پایان گفت: اگرچه درمان سرطان ریه در حال حاضر خیلی توام با موفقیت چشم گیر نیست اما پیشرفت‌های اخیر امید به زندگی در مبتلایان به این بیماری را افزایش داده است. اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد این بیماری و عوامل به وجود آورنده آن و اهمیت تشخیص زود هنگام بسیار مهم محسوب می‌شود.

۲۸ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید