اخبار

شیوع بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی در فصل گرما

شیوع بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی در فصل گرما

 

    دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی نبض گفت دو گروه دیگر از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان ، بیماریهای سالک و حیوان گزیدگی هستند که در فصل گرما شیوع بیشتری دارند.

بیماری سالک همانگونه که از نامش پیداست در یک سال کوچک رخ می‌دهد بیماری پوستی است که خطرات مرگ و میر ندارد اما بدلیل زخم های صورت ودست می تواند باعث آسیب روحی و اجتماعی به افراد خصوصاً بانوان شود.عامل این  بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می گردد و جز بیماری های واگیر و قابل انتقال بین انسان و حیوان است .

اگر فردی دچار عارضه سالک  شد با امکانات درمانی قابلیت درمان را دارد و می‌توان با درمان مناسب از انتقال بیماری  به افراد دیگرهم پیشگیری شود.

  وی افزود به دنبال زلزله آبانماه سال 96 وتخریب وسخت وسازهای گسترده و تغییرات اقلیمی محل زندگی جوندگان و لانه گزینی پشه ناقل بیماری دست خوش تغییرات شده است.

دکتر حسین بیگلری در ادامه گفت مقابله با این بیماری نیازمند مشارکت همگانی و سازمان های ذیربط است که خوشبختانه  در استان کرمانشاه جوند گی کشی و سم پاشی کانون های آلوده  تا حدود زیادی انجام شده است و این بیماری تا حدودی در حال کنترل است .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود بیماری هاری از گزش حیواناتی مانند سگ ، روباه، گرگ و شغال خطر بروز را دارد لذا لازم است بعد از هر نوع گزش حیوانات بایستی فرض را بر احتمال انتقال بیماری هاری بدهیم .

وی خاطر نشان کرد آگاهی مردم به خصوص کودکان ، نوجوانان و دانش آموزان را افزایش دهیم ،از تهدید کردن سگها  بپرهیزیم وبرای سگ هایی که درروستاها و منزل نگهداری می‌شوند  حتماً واکسیناسیون انجام شودو قلاده گذاری شود.

اگر به هر دلیل حیوان گزیدگی رخ داد به مراکز پیشگیری از هاری که به صورت 24 ساعته و رایگان در استان فعالیت می کنند مراجعه شود و البته بلافاصله بعد از گزش محل آن با آب و صابون شستشو داده شود و سه نوبت واکسن پیشگیری دریافت شود.

وی تاکید کرد هرگونه گزش این نوع حیوانات را جدی بگیریم تا ازخطر ابتلا به بیماری هاری پیشگیری شود.

 مردم به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر به طبیعت بروند که باید توجه و دقت کافی صورت گیرد و در صورت بروز حیوان گزیدگی ظرف مدت  ۴۸ تا ۷۲ ساعت  به مراکز درمانی پیشگیری مراجعه صورت گیرد.


۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید