اخبار

آیا همه افراد می‌توانند "حجامت" کنند؟

آیا همه افراد می‌توانند "حجامت" کنند؟

 

یک متخصص طب ایرانی با بیان اینکه حجامت در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد، تاکید کرد: نکته مهم در انجام حجامت این است که افراد باید پیش از انجام حجامت با پزشک مشورت کرده و در صورت تشخیص پزشک به این کار اقدام کنند.

دکتر محمدرضا مروتی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه فصل بهار مناسبترین زمان برای حجامت است، گفت: در تمام فصول بنابر تشخیص پزشک امکان حجامت وجود دارد، اما عموما توصیه بر انجام حجامت در فصل بهار است و عمدتا در فصول سرد سال انجام حجامت توصیه نمی شود.

وی افزود: از نظر طب سنتی در فصل بهار خون تغییراتی پیدا می کند که مناسب است در این فصل حجامت صورت گیرد.

مروتی با تاکید بر تفاوت حجامت با خونگیری، گفت: بسیاری تصور می کنند که حجامت همان خونگیری است و کسانی هم که خون اهدا می کنند از مزایایی مشابه حجامت بهره می برند،  درحالیکه این دو بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

این متخصص طب ایرانی گفت: تحقیقات علمی نشان داده که خون حجامت با خون وریدی از نظر فاکتورهای بیوشیمیایی متفاوت است. خون حجامت هم غلیظ تر بوده و هم مواد دفعی در آن به نسبت خون وریدی بسیار بیشتر است.

مروتی تصریح کرد: روش انجام حجامت هم با خونگیری متفاوت است. در حجامت اول "بادکش" گذاشته می شود و سپس خراش‌های ریز و منظم در محل ایجاد شده و مجددا بادکش استفاده شده تا خون از زیرپوست گرفته شود که این کار باعث فراخوان گلبولهای سفید و رسیدن اکسیژن بیشتر به محل درد و تقویت سیستم ایمنی می شود.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت های شرح داده شده هدف از حجامت تنها گرفتن خون از بدن نیست، بلکه یکی از اهداف درمانی آن کاهش درد بیمار است.

وی افزود: مکانیسم حجامت به اینصورت است که با انجام بادکش قبل از آن، خونرسانی به آن محل بیشتر شده و به دنبال آن اکسیژن بیشتری به محلی که احساس درد در آن وجود دارد، می رسد، در ادامه خراشهای ناشی از حجامت باعث آزاد شدن مواد ضد درد مانند اندورفین ها از مغز می‌شود که کمک شایانی به کاهش درد می‌کند، بطور مثال کسی که کمر درد دارد در این قسمت ابتدا بادکش گذاشته که خونرسانی و اکسیژن رسانی به آن قسمت بیشتر شود، در ادامه چند خراش ریز در محل درد ایجاد می شود که این خراش موجب می شود مواد ضد درد در بدن ترشح شود و این مکانیسم موجب کاهش درد بدن در محل حجامت می شود.

مروتی با اشاره به وجود 70 نوع حجامت، گفت: حجامت در درمان بیماریهای مختلف کاربرد دارد و بسته به نوع بیماری و محل حجامت، انواع آن متفاوت است.

وی افزود: امکان انجام حجامت در تمام رده های سنی نیز وجود دارد، اما تشخیص این کار تنها بر عهده پزشک طب ایرانی است.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه هر فردی در هر زمان نمی تواند حجامت انجام دهد، گفت: درست است فصل بهار برای انجام حجامت توصیه می‌شود، اما  هرکسی نمی تواند حجامت کند و انجام این کار مخصوص افراد گرم مزاج است.

وی افزود: افرادی که بیماری یا مشکلی دارند، باید قبل از انجام حجامت به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده، اصلاح مزاج شوند و بعداز تشخیص پزشک، در صورت لزوم اقدام به حجامت کنند.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید