اخبار

پیام های مهم پیشگیری وکنترل بیماریهای قلب

پیامهای مهم پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون
ü      افرادی که غم و غصه دارند و با استرس زندگی می کنند 2 برابر بیشتر از سایر افراد عادی در معرض بیماری قلبی هستند. بیایید با ساختن محیطی شاداب از غم و غصه و استرس دوری کنیم.
ü      فشارخون خود درا به طور مستمر کنترل کنید ، از افزایش آن پیشگیری نمائید چون درشیوع بیماری قلب نقش عمده ای دارد.بیش از 600 میلیون نفر در جهان فشارخون بالا دارند و 20% ایرانیان نیز مبتلا هستند.
ü      برای پیشگیری از عوارض ماندگار بیماری قلب و عروق ، فشارخون و دیابت ، از استعمال سیگار ، مواد دخانی و قلیان خودداری و یا حتی المقدور آنرا کاهش دهید. سیگار مسئول 50% مرگ و معلولیت به علت سکته مغزی و قلبی است.
ü      در هر 33 ثانیه یک نفر به علت بیماری قلبی فوت می کند. مصرف میوه و سبزی نقش عمده ای در پیشگیری بیماری قلب و عروق دارد. مصرف مواد مخدر و الکل بیماری قلب و عروق را تشدید می کند .
ü      حدود 6 میلیون نفر ایرانی افزایش قند دارند. مصرف شیرینی و قند در صورتیکه به انرژی تبدیل نشود فرد را چاق و مستعد بیماری می کند. برای اطلاع از مقدار قند و چربی خون حداقل هر 6 ماه یکبار آنرا کنترل کنیم.
ü      در مصرف گوشت قرمز احتیاط کنیم و گوشت سفید (مرغ و ماهی) را حتی المقدور جایگزین آن نمائیم
ü      کلسترول بالا موجب 56% بیماری قلبی است. مصرف روغنهای جامد را محدود و حذف کنیم و روغن مایع را جایگزین نمایید. ومصرف نمک را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
ü       حدود 23% بیماری قلبی به علت بی تحرکی است و70% افراد بی تحرک وتنبل هستند تحرک و ورزش در سلامت تنفس ، ضربان قلب و فشارخون مفید و کاهش وزن ضروری است .روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش و تحرک داشته باشید.
ü      وزن خود را بطور مرتب کنترل کنیم و سعی کنیم نمایه توده بدنی از مقدار 25 واحد بیشترنگردد چون وزن بالا و بزرگی شکم و افزایش دور کمر زمینه ساز بیماری افزایش فشارخون و قلب و عروق است. 43% افراد اضافه وزن دارند.
ü      نسل امروزی حدود 5 کیلوگرم چاقتر از گذشته هستند. اکنون 1 میلیارد نفر در جهان افزایش وزن دارند. 200 میلیون نفر درجهان چاق هستند. سعی کنیم کم بخوریم و آرام بخوریم.
 
((واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت درمان پاوه))
۲۳ خرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید