اخبار

خواص هندوانه و تخمه هندوانه

هندوانه 2

هندوانه، خنک‌کننده بدن‌
هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، آرامبخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است. طبیعت هندوانه سرد و تر است و برای افراد گرم‌مزاج بسیار مطلوب است.
هندوانه از ۹۲ درصد آب و ۸ درصد قند طبیعی تشکیل شده است و فاقد چربی است ولی سرشار از ویتامین‌های A، B، C، پروتئین، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و لیکوپن می‌باشد.
تخمه آجیلی آن نیز که بیشتر به نام تخمه «جابانی» معروف است
از نظر ویتامین‌های A و C ضعیف است ولی منبع غنی از چربی‌های ضروری، ویتامین E، روی و کلسیم است. در ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۵۹۰ کالری انرژی و در هر ۱۰ عدد آن ۵ کالری انرژی نهفته است. 


 هندوانه       

خواص درمانی‌
هندوانه شوینده خوب کلیه‌هاست. ادرار شفافی که بعد از مصرف هندوانه از کلیه‌ها تراوش می‌شود گواه صادقی بر این ادعاست. پس از مصرف هندوانه بدن از سه طریق: ادرار، مدفوع و عرق، سموم را دفع می‌کند به همین دلیل خیلی زود شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می‌دهد.
هندوانه منبع خوب آنتی‌اکسیدانی به نام «لیکوپن» است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث رنگ قرمز هندوانه می‌شود.
این آنتی‌اکسیدان می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که موجب اکسیده شدن کلسترول بد (LDL)    و رسوب آن در رگ‌های خونی می‌شود خنثی کند و از سکته‌های قلبی و مغزی و تنگی و التهاب عروق مجاری تنفسی جلوگیری کرده و شدت حملات آسم را کاهش دهد. همچنین لیکوپن می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده و سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها موثر باشد.
به دلیل آن‌که هندوانه سرشار از پتاسیم است، در تعدیل فشار خون موثر بوده و از طریق افزایش ادرار، سدیم اضافی بدن را دفع می‌کند.
هندوانه صفرابر است و از ایجاد رسوبات صفراوی در کیسه صفرا و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند به تعدیل چربی خون کمک کند.
خوردن تخمه هندوانه کرم‌های معده و روده را از بین ‌می‌برد و برای درمان سوزش ادرار، زخم مثانه و همچنین تسکین‌ سرفه مفید است.
مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.
پوست سفید داخل هندوانه برای زخم و چرک گلو و دهان بسیار موثر است.
منیزیم و ویتامین B موجود در هندوانه در تسکین و آرامش اعصاب بسیار مفید بوده و به رفع کم‌خوابی کمک شایانی می‌کند.
خاصیت هندوانه

گاهی به غلط گفته می‌شود هندوانه آب است و خاصیتی جز خنک کردن ندارد در حالی‌که این میوه خواص بسیار زیادی دارد.
1-هندوانه ادرارآور است زیرا دارای مقدار خیلی کمی سدیم است موجب می‌شود آب زیادی از بدن دفع ‌شود و برای کسانی‌که ناراحتی کلیه دارند و افرادی که ادرار غلیظ و زرد رنگ با بوی تند دارند، بسیار خوب است.

2- خوردن هندوانه به خاطر مدر بودن،سدیم پایین و داشتن پتاسیم به پائین آوردن فشار خون کمک می‌کند.

3- هندوانه معده را تقویت می‌کند.

4-پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.

5- ضد استفراغ و تهوع است. مخصوصا برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می‌شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می‌تواند مفید باشد.

6- برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه‌ای تا این اندازه آب ندارد.

7- پاک کننده روده‌ها بوده است.

8- هندوانه منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می‌شود و اثرات ضد اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. لیکوپن دارای اثرات ضد سرطانی است و در پیشگیری از سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ موثر است. همچنین لیکوپن باعث جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول می‌شوند، در نتیجه کلسترول به دیواره رگ‌های خونی نمی‌چسبد و در کاهش مشکلات قلبی و عروقی موثر است.

9-هنداونه به خاطر داشتن ویتامین ث و ویتامین آ و بتا کاروتن و لیکوپین، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می‌شود کاهش می‌دهد.

10- هندوانه دارای آب فراوان و انرژی کمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه‌ها، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد و برای کسانی‌که می‌خواهند وزن خود را کم کنند میوه مناسبی است.
 

۱۹ آبان ۱۳۸۹ ۱۷:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید