وضعیت ترافیکی و جاده ای و عوامل دخیل در زنجیره تصادفات سال 88 (به مناسبت روز جهانی قربانیان ناشی از حوادث جاده ای)
پارامترهای موجود در تشکیل زنجیره تصادف در سال 87 طبق آمار کارشناسان راهنمایی و رانندگی :
1- سهم مشکلات مربوط به جاده ها در تصادفات جاده ای در ایران 30% یعنی 54 هزار فقره تصادف
2- سهم اشتباهات انسانی (رانندگان ) مانند نداشتن مهارت در کنترل ، خواب آلودگی و ... بدلایل مختلف 52% یعنی در 81 هزار فقره تصادف
3- سهم نواقص فنی (غیر استاندارد بودن)خودرو (تمام خودروها) 13% یعنی ور 21 هزار فقره تصادف
4- سهم سایر عوامل غیر قابل پیش بینی (مه – سیل – گردباد و...) 5% یعنی در 7 هزار فقره تصادف
مجموع کل تصادفات جاده ای بیش از 156 هزار فقره تصادف در جاده های کشور در سال 1387 رخ داده است.
نتیجه اینکه : عامل انسانی اصلی ترین علت تصادف در کشور است.
موضوع فنی خودرو مسئله همیشه مورد چالش بوده است. عده ای از خودروهای غیر استاندارد که گاها" در نقص آنها موضوعاتی مطرح می باشد.
در بررسی و تحقیقات دانشگاه تهران در سال 82 چنین استنباط می گردد که :
هزینه های مستقیم تصادفات جاده ای شامل : 1- درمانی 2- مراقبت از معلول غیر مستقیم شامل : 1- مشکلات و بار روانی و افسردگی خانواده قربانیان 2- از دست دادن نیروی کار و تولید
در این تحقیق : آگاهی ، نگرش و عملکرد رانندگان در زمینه مقررات رانندگی بررسی گردید که :
11% عدم پارک صحیح خودرو - 11% کمربند ایمنی بسته بودند - 2/13% گردش صحیح حین ورود به خیابان اصلی صورت نمی گرفت – نتیجه اینکه اکر فردی عصبی مزاج باشد یعنی با عصبانیت غذا بخورد یا در روابط اجتماعی عصبی باشد با عصبانیت هم رانندگی می کند.
فوت شدگان ناشی از حوادث رانندگی با آمار شهدای جنگ 8 ساله قابل مقایسه نبوده و بیشتر است. چون تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی یک دوره 8 ساله 253100 نفر اما در جنگ تحمیلی کمتر از 240000 نفر شهید داشتیم.
براساس گزارش WHO : ایران در میان 190 کشور جهان در زمینه تلفات رانندگی رتبه اول را دارا می باشد.
بطور متوسط سالیانه بیش از 22 هزار نفر د راثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می دهند. بیش از 250 هزار نفر نیز مجروح به جای می گزارد.
کمتر کشوری است که رکورد شکنی با ایران داشته باشد.
در ژاپن به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 9 مرگ ولی در ایران 20 مرگ بوقوع می پییوندد.
هر چند از سال 87 به نسبت سنوات گذشته آمارها حاکی از کاهش جزئی تلفات جاده ای است هر چند جاده های ما همان جاده های قبلی هستند اما این کاهش ناشی از :
بالا رفتن فرهنگ رانندگی و سختگیری پلیس است.
در سال 84 د رمجموع روزانه بیش از 51 نفر به طور متوسط تلفات جاده ای داشتیم. که مجموعا" در سال 84 18661 نفردر تصادفات فوت کرده اند اما در 4 ماهه سال 88 روزانه 42 نفر اعلام شده است.
در بررسی روند کاهش این 4 ساله ناشی از : اقدامات به موقع پلیس – فعالیتهای سازمانهای راهداری و اورژانس و هلال احمر و مردم بوده است.
اقدامات پلیس در کاهش آمار تلفات:
1- مدیریت بر سرعت 2- برخورد قانونی با رفتارهای پر مخاطره 3- توقیف خودرو رانندگان متخلف 4- استفاده از فن آوریهای نوین و تجهیزات مراقبت الکترونیکی(GPS)
2- ارتقاء فرهنگ ترافبک که منجر به کاهش تلفات 5/7 درصد د ر4 ماهه اول 88 شد. 30% مرگ ناشی از حوادث جاده ای نبستن کمربند ایمنی سرنشین صندلی عقب عنوان شد.
وضعیت هشدار:
تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد یک سوم کشته های ناشی از تصادف در سال گذشته عابر پیاده بوده اند.
15 هزار و 45 مورد مرگ ناشی از تصادف در سال گذشته رخ داده که 79 درصد متوفیان مرد و 21 درصد زن بوده اند.بر اساس این گزارش ، از لحاظ سنی 6/28 درصد افراد فوت شده زیر 20 سال - 5/35 درصد 21 تا 40 سال – 4/19 درصد 41 تا 60 سال و 4/16 درصد بالای 60 سال بوده اند. همچنین بررسی های مرکز نحقیقات سازمان نظام پزشکی قانونی نشان می دهد ، یک سوم کشته های ناشی از تصادف عابر پیاده – 6/28 درصد سرنشین – 3/16 درصد راننده – و 4/11 درصد موتور سوار بوده اند.