اخبار

معرفی اتاق ایزوله بیماریها

معرفی اتاق ایزوله بیماریهای حاد تنفسی مستقر در بیمارستان قدس تحت پوشش شبکه بهداشت درمان پاوه
مقدمه : شهرستان پاوه با 56500 نفر جمعیت ، در 120 کیلو متری مرکز استان کرمانشاه و در منطقه مرزی واقع شده است و 70 کیلو متر مرز مشترک با شمال عراق ( کردستان عراق ) دارد . از شرق به شهرستانهای کامیاران و روانسر از غرب به عراق و مریوان از جنوب به جوانرود و از شمال به شهرستان سرو آبا د استان کردستان منتهی می گردد . شبکه بهداشت درمان پاوه دارای بیمارستان و 8 مرکز بهداشتی درمانی و 25 خانه بهداشت و مرکز آموزش بهورزی و سه مرکز تسهیلات زایمانی میباشد که درکنار ارائه خدمات نیاز به اتاق ایزوله تنفسی احساس می شد .
 
فلسفه ضرورت و نیاز به راه اندازی و احداث اتاق ایزوله بیماریهای حاد تنفسی :
1-بُعد مسافت و دوری راه این شهرستان با مرکز استان ، در اعزام بیماران حاد تنفسی مشکلاتی از جمله : وجود هزینه مشکلات ایاب و ذهاب گاهاً عدم پذیرش بیمار توسط بیمارستانهای مرکز استان بدلیل نبودن تخت خالی خطرات جاده ای در فصل سرما و یخبندان احتمال فوت بیمار تا رسیدن به مقصد و ... را برای بیماران و خانواده آنان داشت . این موضوع همواره دغدغه مسئولین بهداشت و درمان منطقه و از جمله مشکلات بهداشتی منطقه و مردم بود که ضرورت و نیاز ایجاب می کرد چنین محلی برای رفاه حال شهر وندان پاوه و روستاهای محروم شهرستانهای همجوار و حتی بیماران آنسوی مرز احداث و راه اندازی گردد .
2-خوشبختانه با مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته و حمایتها و پشتیبانیهای خوب مالی ریاست محترم مرکز مدیریت بیماریها و کارشناس مسول برنامه وزارت بهداشت   و همکاریها و مساعدتهای مستمر و مطلوب ریاست محترم مرکز بهداشت استان و مدیر گروه محترم بیماریها و کمک های استانداری محترم کرمانشاه ، این آرزو تحقق پیدا کرد و از سال 88 اعتبار مورد نیاز که رقمی در حدود 107 میلیون تومان بود برای تاسیس اتاق ایزوله اختصاص یافت و احداث اتاق ایزوله تنفسی شروع و در آذر ماه سال 89 فضای فیزیکی تمام و تهیه و استقرار تجهیزات تخصصی و پزشکی آن کامل گردید و آماده بهره برداری برای بیماران نیازمند و رفاه حال شهر وندان شد .
 
خدماتی که این مرکز ( اتاق ایزوله ) برای بیماران ارائه مینماید شامل :‌
1-این محل آمادگی پذیرش و بستری تمام بیماران حاد تنفسی از جمله آنفلو آنزا پنومنی شدید و سل مقاوم به درمان و دیگر بیماریهای حاد تنفسی را دارد .
2-دیگر بیماریهای ریوی مزمنی که خطر انتقال بیماری در بیمارستان به دیگران وجود دارد و بستری آنها در بخشهای عمومی بدلیل خاص پزشکی و انتقال و سرایت بیماری امکان پذیر نیست در این محل بستری می گردند.
3-کار برد ویژه ای که این محل را از سایر واحد های ارائه دهنده خدمات درمانی و پیشگیری متمایز می کند حفظ ایمنی پرسنل مراقبت کننده از بیمار و همراهان بیمار است که از سرایت عوامل بیماریزا به آنان مصون هستند ( بدلیل وجود تجهیزات و دستگاههای تخصصی پیشرفته مستقر در اتاق ایزوله )
4-در این اتاق دستگاه مکش منفی ( هواساز ) مستقر شده که آلودگی و عوامل بیماریزا را جمع آوری و به فیلتر موجود در دستگاه هواساز هدایت و انتقال می دهد و اتاق را عاری از عوامل بیماریزا   می نماید .
 
تجهیزات تخصصی و پزشکی موجود در اتاق ایزوله تنفسی : 
1-   دستگاه هواساز ( مکش منفی ) برای سالم نمودن هوای اتاق و عاری نمودن آن از عوامل بیماری زا 2- بنت ( ونتیلاتور ) برای تامین تنفس مصنوعی بیمار بصورت اتوماتیک3-  دستگاه الکتروشوک حمایت احیای قلبی و تنفسی 4- دستگاه مانیتور ینگ 5- ترالی دارو و احیاء آمبوبک و لارنگوسکوپ و دیگر تجهیزات مربوطه
 
سلامتی مردم فهیم و محترم منطقه آرزوی ماست - واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت درمان پاوه ( بهمن 89 )
۲۰ بهمن ۱۳۸۹ ۰۹:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید