اخبار

آگاهیهای لازم پیرامون بیماریهای قلبی

آگاهیهای لازم پیرامون شناخت و پیشگیری عوامل خطر در بیماریهای قلب و عروق به مناسبت روز جهانی قلب شبکه بهداشت درمان پاوه واحد بیماریها

هرساله 1میلیون زندگی به علت بیماری قلبی عروقی از دست میرود و 82% از این مرگ ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می افتد. با این وجود تعداد زیادی از این مرگها به خصوص مرگ های ناگهانی با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و مصرف نکردن دخانیات به طور چشمگیری قابل پیشگیری هستند. برای این که کاهش بیماری های عروق کرونرو سایر بیماری های غیرواگیر مثل سرطان، بیماری های مزمن ریوی و دیابت به فوریت در اولویت برنامه های پیشگیرانه قرار گیرند، رهبران جهانی تصمیم گرفته اند اولین اجلاس در سطح سران کشورهای ملل متحد را در روز 7 مهر 1390 برگزار کنند، تا اهمیت این بیماری ها هر چه بیشتر بر جهانیان مشخص شود و همه بدانند تلاش هایی که برای مبارزه با بیماری های قلبی صورت میگیرد، نباید فقط محدود به سیاستگذاران و رهبران جهانی باشد .هر فردی که در این دنیا زندگی می کند می تواند از طریق یادگیری در باره عوامل خطر و برداشتن قدم های ضروری، برای کنترل عوامل خطر خود و افراد خانواده خود ، روی کاهش بار بیماری های قلبی عروقی موثر باشند. خانواده یک جایگاه بی نظیر برای شروع فعالیت هایی برای ارتقاء سطح سلامت و رسیدن به هدف کاهش بار بیماری های قلبی عروقی است.به همین علت امسال فدراسیون جهانی قلب و اعضاء آن برای رساندن پیام روز جهانی قلب بر خانه تکیه کرده اند.زیرا میدانند اگر یک تغییر مختصر در رفتارهای افراد خانه اتفاق افتد، تمام مردم دنیامی توانند بیماری قلبی و سکته مغزی را تا حدود زیادی پیشگیری وکنترل کنند و بدین ترتیب زندگی با کیفیت وطولانی تری داشته باشند. چند مورد از نکات پیشگیرانه به شرح ذیل می باشد:

1-  مصرف دخانیات در خانه را ممنوع کنید.

*ترک مصرف دخانیات در خانه برای ارتقاء سلامت قلب شما و همهافراد خانواده ضروری است.

2- خانه خود را مملو از مواد غذایی سالم کنید.

*بهتر است همه افراد خانواده روز خود را با مصرف تکه ای از میوه شروع کنند.

*اگر ناهار را در محل کار یا مدرسه میل می کنید آنرا در منزل تهیه نمایید. تا مطمئن باشید که غذای سالم صرف می کنید. مطمئن شوید که غذای عصر خانواده شامل حداقل دو تا سه وعده سبزیجات برای هر فرد است.

3-  فعال باشید.

*کل افراد خانواده باید زمانی را که صرف دیدن تلویزیون می کنند ،محدود نمایند و آنرا به کمتر از 2 ساعت در روز برسانند. فعالیت های خارج از منزل مثل دوچرخه ، کوهنوردی یا بازی های ساده در حیاط منزل را برای افراد خانواده سامان دهی کنید.

*اگر امکان داشت به جای استفاده ازاتوبوس با دوچرخه و یا پیاده از منزل به مقصد خود بروید.

4- مقدار فشارخون،قند خون و چربی های خون خود را بدانید.

*از مراقب بهداشتی یا پزشک بخواهید فشارخون ، کلسترول خون ، شما را (BMI) قند خون، نسبت دور کمر به باسن و شاخص توده بدنی اندازه گیری کند و مقدار آن را به شما اطلاع دهد.

*زمانی که عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی خودتان و احتمال خطر بروز بیماری قلبی عروقی در 10 سال آینده را دانستید ،یک برنامه مشخص و خاص برای ارتقاء سلامت قلب خود طراحی کنید.این برنامه عملیاتی را برای یادآوری در معرض دید خود و همه اعضاء خانواده قرار دهید. با اجرای اقدامات فوق در خانه، شما و افراد خانواده تان می توانید بار بیماری قلبی عروقی را در هر جای دنیا که هستید، کاهش دهید. تمام حوادث قلبی عروقی قابل پیش گیری نیستند،اما این نکته مهم است که بدانیم وقتی یک حمله قلبی یا سکته مغزی درمنزل اتفاق می افتدچه اقدامی باید انجام دهیم . بیش از 70% از تمام فوریت های قلبی تنفسی در منزل و زمانی رخ می دهد که یک عضو خانواده در خانه حضور دارد و برای کمک به فرد بیمار در دسترس است. علایم و نشانه های حمله قلبی و یا سکته قلبی در زیر آورده شده است (اگر شما حدس می زنید که یکی از اعضاء خانواده ممکن است دچار حمله قلبی و یا مغزی شود (یعنی یکی از علائم فوق را دارد

 ، برای کمک درمانی فوری اقدام کنید و تا رسیدن فوریت های قلبی یا پزشک پیگیری کنید.

علایم و نشانه های هشدار دهنده حمله قلبی شامل : *احساس ناراحتی در قفسه صدری مثل احساس فشار یا درد در مرکز قفسه صدری بین دو سینه یا پشت جناغ سینه

*احساس ناراحتی یا درد که به نواحی دیگر مانند هر دو بازو ، پشت گردن ، فک یا سرمعده) اپیگاستر) انتشار می یابد.

*تنگی نفس بایا بدون احساس ناراحتی در قفسه صدری سایر نشانه ها شامل : ضعف یا خستگی غیر قابل توجیه ، اضطراب یا عصبانیت غیرمعمول،سوء هاضمه یا درد ناشی از نفخ، عرق سرد ، تهوع ، استفراغ،سبکی سر، سنکوپ و شوک

علائم و نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی :

*احساس ضعف ناگهانی در دست ،پا و صورت در یک طرف بدن

*گیجی ناگهانی ، اختلال در تکلم یا اختلال در درک مطالب

*اختلال دید در یک چشم یا هردو چشم

*اختلال در راه رفتن ، سرگیجه، اختلال در تعادل

*سردرد ناگهانی شدید و بدون علت شناخته شده

اگر هر یک از این نشانه ها که گاهی ظاهر می شود و بعد ناپدید می گردد گذرا باشد ،فورا" به فوریت ها اطلاع دهید یا به پزشک مراجعه کنید.

از مراقبین بهداشتی و یا پزشک بخواهید احیاء قلبی عروقی را به شما آموزش دهند یا به یک کلاس معرفی کنند تا اگر برای هر یک از اعضای خانواده حادثه قلبی رخ دهد ،بتوانید عملیات مقدماتی احیاء را انجام دهید و فرد را از مرگ نجات دهید ،تا گروه فوریت ها برسند.

قلب سالم در خانه ای سالم بدست می آید و دنیای سالم از خانه های سالم ساخته می شود.خانه را محلی برای زندگی حامی قلب سالم بسازیم تا هم قلب سالم و هم دنیایی سالم داشته باشیم.

 

 

۱ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید