اخبار

علایم و نشانه های وبا را بشناسیم.

علایم و نشانه های وبا را بشناسیم.

وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.
علایم و نشانه های وبا را بشناسیم.
وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.

فاضلاب مدرن و تصفیه آب، وبا را در اکثر کشورها به طور مؤثر از بین برده است. اما هنوز در برخی کشورهای دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی جوامع محسوب می شود. کشورهایی که تحت تأثیر جنگ، فقر و بلایای طبیعی بوده‌اند، بیشترین خطر شیوع وبا را دارند؛ زیرا در این شرایط مردم وادار به زندگی در مناطق شلوغ و بدون بهداشت مناسب می‌شوند.

بر اساس تخمین محققین سالانه بین 1 تا 4 میلیون نفر مبتلا می شوند که از این تعداد حدود 21 تا 143 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. این شرایط در حالی است که حدود 80 درصد مبتلایان در صورت دریافت مایع درمانی خوراکی مناسب، و در شکل شدید آن با دریافت مایعات وریدی و آنتی بیوتیک درمان می شوند.

وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود. در صورت ابتلا به وبا بیمار ناگهان دچار اسهال آبکی (آب برنجی)، حجیم با دفع اجابت مزاج بالا، بدون تب همراه با استفراغ، احساس پری و غرغر شکم، عطش و تشنگی فراوان، کم شدن ادرار و گرفتگی عضلات پشت ساق پا می شود که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان سریع منجر به از دست رفتن شدید آب و املاح بدن، وخامت حال بیمار و مرگ او خواهد شد.

منابع آب آلوده منبع اصلی عفونت وبا است. جهت پیشگیری از بیماری های اسهالی و وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد حتما ً قبل از مصرف، آب جوشانیده یا کلرزنی شود. در طی مسافرت از میوه و سبزی شسته و ضدعفونی شده و از آب های بسته بندی و یا جوشیده شده استفاده شود. قبل از تهیه و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا و قبل از
شیردادن به کودک حتما ً دستها با آب و صابون شسته شود.  از خرید غذاهای   غیر بهداشتی بخصوص، آبمیوه ، معجون، بستنی و انواع شربت از دوره گردها پرهیز گردد. از شنا در آب رودخانه ها و جوی ها و یا استخرهای آلوده خودداری گردد. مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر دور نگه داشته شود. از یخ های قالبی و کارخانه ای غیر بهداشتی استفاده نشود زیرا در آب مصرفی، مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا و یا سایر میکروب ها وجود دارد. از مصرف غذاهای نیم پخته و خام بشدت خودداری شود. در طول سفر در صورتی که امکان شستشو، انگل زدایی و ضدعفونی وجود ندارد از مصرف سالاد و سبزی خودداری شود.

۷ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید